7 januari 2018

Bestridande av parkeringsanmärkning

Den 20 december, 4 dagar, innan jul var jag nere på Lasarettet i Växjö, min pappa låg på infektionen och var illa däran. När jag gick ur bilen så såg jag en parkeringsvakt - från Securitas visade det sig senare. Jag parkerade på och betalade min parkeringsbiljett - lade biljetten i framrutan väl synlig och sprang in till min far som hade både lunginflammation och blodförgiftning (se intyg från sköterskan på avd 17 Infektionen). Hon kan styrka sjukdomsbilden.

Jag har själv varit P-vakt under mina studier (detta kan vara "ett straff" för detta) och är väl medveten om parkerings lagstiftningen. Vår främsta uppgift var att se till att trafiksituationen med parkeringar var sådan att att framkomlighet var sådan att inga problem för våra huvudmän och andra trafikanter orsakades. Jag har många gånger sagt till parkerande att de inte fick parkera där - och att de fick flytta bilen annars skulle de få en parkeringsbot (hette det tro jag på den tiden och fortfarande i folkmun. Många har uppskattat denna service - och slippa att betala de 200 - 500 sek det då var. Jag hade uppskattat om denna parkeringsvakt också hade haft denna vänlighet. Särskilt eftersom jag uppfattade att vi hade ögonkontakt dvs parkeringsvakten uppfattade att jag parkerat på en busshållplats för sjuktransporter.

Jag hade båttom och gick väl på autopilot - pga de rådande omständigheterna.  När jag efter en ca timma hade träffat min far och talat med läkare så kom jag ner till min (min fars) parkerade bil. Jag märkte att jag fått en bot när en man gick förbi bilen och tittade på rutan vid passagerare sidan - vilket är en felaktig placering  (enligt de guideline vi hade på P-konsult). Det kan hända att föraren inte ser boten och att denna blåser iväg under färd. OCH då blir det extra obehagligt - särskilt för mig och min familj - eftersom den ska betalas inom 8 dagar och det inte är min bil - finns då risken att påminnelsen inte skulle betalas pga att ingen kör bilen pga min fars tillstånd.

Jag blir förundrad nu i efterhand eftersom detsäkerep var samma situation på min tid - att Polisen hade hand om bestridandena (det är nog lagstiftning - men är det väl användning av Polisens tid?), Transportstyrelsen ta hand om betalningen och Växjö Kommun har lagt ut det praktiska på Securitas.

Jag åkte upp till Kommunen och fick tala med en Trafikingenjör (viste inte att sådana fanns) - han hörde på mitt ärende och sa att jag fick ta det med Polisen (det var ju sant ju - just precis 800 sek 4 dagar innan jul! Tack för den julklappen Securitas och Växjö kommun - jag har inte bott i Växjö på 23 år och mycket har förändrats - jag har fått en bot i Växjö, men det var av P-konsult innan jag började arbeta för dem.

När jag berättade detta för en vän - så sa han att hans far, Björn hade fått en bot trots att han också hade betalat p-avgiften - när han gick till Polisen med sitt beivrande och hade glömt att skriva sitt telefonnummer - se sa den mottagande tjänstemannen - - "Det behövs inte för de kommer inte att kontakta dig! Det är bara att betala! Jag förstår att inte Polisen har tid att lägga resurser på p-böter -men NI har ju faktiskt den uppgiften i rådande läge och det bör ju vara rättssäkert oavsett Trafikingenjör eller utförare.

Jag skriver mitt mobilnummer för jag tror på er och att detta ska handhas på ett professionellt sätt! Mitt nummer är 070-644 6224 samma nummer som till mitt SWISH-konto 0706446224, vilket jag kommer att redogöra för i denna blogg (jag är rädd att detta kommer att avskrivas utan att det ens läses - så HJÄLP mig gärna med ett bidrag nu när du förstå situationen - allt över 800 sek går oavkortat till Världens barn. (Har för övrigt varit P-vakt när jag studerade i Lund).

Vägmarkering kontrollerad: JA.   (det gjorde jag också efter jag såg p-boten)
Vägmärken kontrollerade: JA .     (det gjorde jag också efter jag såg p-boten)
Foto taget: JA.                               (jag också se nedan)

Det gula strecket såg mer vitt ut efter den snö som fallit - också en stor snöhög låg på den plats där jag skulle ha kunnat - vilket är kommunens ansvar och den utförare de har valt (M-styre med L och C) så jag betvivlar att de har egen personal).

Jag har varit hos min far varje dag sedan den 20 december, betalt p-biljett och parkerat längs med Värendsgatan  ska ner för att ge honom en kram innan jag beger mig till Stockholm i kväll!

Kontakta mig gärna angående  parkeringsfrågor i Växjö - eller andra städer i Sverige.

SWISHa till 0706446224  om detta bestridande går igenom och jag får mina 800 sek tillbaka SÅ MEDDELA JAG DET OMGÅENDE och de inbetalade beloppet går till Världens barn.

Anledning till bestridandet är:
1) Kunde lätt avhjälpas av p-vakten genom att påtala att det var en buss-parkering
2) Otydlig markeringar  - mer mot vitt/grått än gult
3) Sned skyllt i mitten av den långa parkeringen varför det inte finns en möjlighet att de sen när man kommer med bil (och är stressad pga en allvarligt sjuk far)
4) Andrar har parkerat där -med det vill jag påvisa att det är otydligt (se bild).

Statistik från Transportstyrelsen genom Smålandsposten.

SE MEDAN BILDER!
















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar