6 januari 2018

VI behöver DIG! Behöver ni oss!

Jag hörde i morse på nyheterna att vi har blivit 90.000 färre medlemmar i Svenska kyrkan och fått 8.800 nya medlemmar(2017). Vi är idag 6.100.000 medlemmar i Svenska kyrkan. 2016 var det ett rekordtapp på 85.848. Medan i början av 2000-talet låg det minskade medlemsavtalet på 5000-6000 /år. Innan staten och kyrkan "skiljdes" så var ca 97% av befolkningen medlemmar i kyrkan i dag är det ca drygt 61% (jag gör det lätt för mig att räkna att vi är ca 10 103 843 invånare (oktober 2017).

Visst vi har fått ett antal nya medborgare som inte har kristendomen som religion katoliker, muslimer, hinduister och de vill kanske inte betala medlemsavgiften(kyrkoavgiften) - egentligen varför skulle de? 

Kanske har några lämnat kyrkan pga resor och middagar som vi har fått betala via kyrkoavgiften. Jag tror att Svenska kyrkan har kommit tillrätta med detta och nu har sett till att riktlinjer och regler följs och revideras.

De anledningarna jag har hört att lämna Svenska kyrkan är att man inte tror på något (lite sorgligt tycker jag - hoppas att de tror på sig själva i alla fall) sedan finns det kanske ett ekonomiska motiv. Jag räknade på det vilket du också kan göra. 

En person som tjänar 18.000 i månaden betalar 122 sek/månad.
Har du 40.000 sek/månad får du betala 286 sek/månad.
Tjänar du 120.000 sek/år, vilket ger kyrkoavgift på 873 sek/månad.
Är din lön 1miljon per månad bidrar du med 7742 sek/år.

Årligen blir din lön innan skatt:
216.000 sek/år -> kyrkoavgift 1.464sek/år
480.000 sek/år -> 3.432
1.440.000 sek/år -> 10.476
12.000.000 sek/år -> 89.304 sek/år  

... vad får man för det (som Leif Östling, fd VD Scania, fd Ordförande för Svenskt näringsliv, hade sagt - där stannar liknelsen för jag säger inte - "inte ett skit" / "inte mycket".

DU bidrar med att möjliggöra verksamheter som:
* Dop
* Familjerådgivning
* Stöd vid olycka
* Vigsel
* Byggnadsvård
* Arbeta med äldre
* Arbeta med sjuka
* Sjukhuskyrka
* Arbeta med ensamma
* Körverksamhet
* Bevara kyrkbyggnader
* Ungdomsverksamhet
* Arbeta med hemlösa
* Krishantering 
* Hjälp i sorgearbetet
* Barnverksamhet
* Byggnadsvård
* Upplåta kyrkan vid skolavslutningar
* Arbeta med sjuka
* Begravning
* Jourhavande präst
* Kulturarv
* Julottan 
* Svenska kyrkor i utlandet
* Löner till de anställda

Vi har haft tur att få vara med vid vissa av dessa verksamheter och att ha sluppit att vara med om andra. Jag är en stolt medlem av Svenska kyrkan. Jag har helt klart påverkats av de värderingar som råder i Svenska kyrkan och det har påverkat mig - även om jag inte är direkt troende så tror jag på OSS och VI + TILLSAMMANS:

Hoppas att du ser vad Svenska kyrkan och andra trosamfund  gör för vårt samhällen - i vissa av "våra utsatta områden" där vi samarbetar.
 - HOPPAS ATT DU ÄR ELLER VILL BLI EN 
"MÖJLIG-GÖRARE" -












1 kommentar:

  1. Då bloggens namn är Hållbar utveckling kan det vara intressant hur Svenska Kyrkan anser sig ha för roll i det omställningsarbete som krävs. På social hållbarhet ser jag stora insatser men mycket mer kan göras inom ekologiska och ekonomiska aspekterna av hållbarhetsdefinitionen. Flera ärkebiskopar har pratat klimat men undantaget ett fåtal framstående församlingar är det flesta väldigt omedvetna om ekologiska utmaningar och få egna insatser görs. Alla församlingar borde köra elbil, församlingshem och andra modernare administrativa fastigheter ha solceller etcetera. Avseende ekonomisk hållbarhet vet jag att en del församlingar tagit till sig Fair Trade men sällan hör man kyrkan våga ta ställning för t ex medborgarlön eller andra progressiva ekonomiska omfördelningslösningar. Där upplever jag en viss småborglig hållning som rimmar illa med Jesus radikala gärningar.

    SvaraRadera