4 september 2012

Mina 5+ bästa tips att få veta vad som händer!

Mitt bästa tips är att få veta vad som händer är att vara närvarande, lyssnande och frågande, när jag träffar människor. Får jag veta något jag tycker verkar intressant, så noterar jag alltid, och ställer följdfrågor eller undersöker vidare när jag kommit hem.

Jag får allt säga att jag är genuint intresserad av vad som händer när det gäller hållbarhets frågor som företagande, miljö/klimat och samhällsutveckling som gör att staden, landsbygden och landet håller ihop.


Jag sitter ofta och fikar - de fik jag gillar bäst är där jag "känner mig som hemma". De bästa fiken är de med trevlig personal och trevlig personal - där du kan ha informativa samtal med personalen när de inte har så mycket gäster. Vissa fik har du möjlighet att lägga dina visitkort hos som marknadsföring för din verksamhet.

Är du där ofta så lär du träffa de andra stamisarna och känner dig trygg i att ta kontakt med personer som du aldrig träffat förut.

Gusto är ett fantastiskt fik nere i Växjö på Västergatan som ägs av Mattias, som är genuint intresserad av att leverera kvalitet till sina kunder. Café 60 är ett fantastisk fik på Sveavägen i Stockholm med överlägsna öppet tider och tidningar som DI, SVD, DN, Uppsala Nya Tidning, Expressen och Aftonbladet. Det ägs av en fantastisk familj som är lyhörd.


Jag prenumererar på ett antal digitala nyhetsbrev från ett antal företag och organisationer. Några av dem är: mentorionline.se, Rotary, JCI News, Tricorona, Svanen, Värdskapet, DagensPS.se, Konferensvärlden, Ny Teknik, branschnyheter.se, veckans klimatnyheter, svensk vindenergi, Entreprenörskapsforum, Esbri, Biotech Sweden, Rektorsakademien, Fryshuset. ED Sweden, Stockholm Seminars, Sustainable Business Hub.

Av olika tidskrifter, magasin och tidningar ger möjlighet att följa med vad som händer.

Medlemskap i olika föreningar som Rotary International, JCI, Svensk Kinesiska föreningen, Ingenjörer för miljön, Svenska kemistsamfundet, Stockholms Handelskammare, Smålands Gille, Svensk Irakiska Handelskammaren.
Att få information från mitt nätverk - dessa kommer med posten, e-post och tips från personer jag möter på olika arrangemang.

Facebook, LinkedIN och Twitter ger mig kontinuerligt direkta inbjudningar, men där ifrån har jag också möjlighet att söka aktivt efter olika arrangemang som finns inom min intresse sfär.

Jag har en regel, som jag lärde mig för några år sedan av en vän. Att när jag har anmält mig så är denna tid "spikad" - men jag skriver fortfarande ner andra arrangemang som krockar med detta, som jag tipsar kontakter, som jag vet är intresserade av detta tema. Då har jag möjligheten att göra någon annan en tjänst, som jag hoppas att de uppskattar.

Tycker det är lite tragiskt att en anmälan på Facebook inte är så "säker" som en annan anmälan? Skulle aldrig riskera mitt rykte genom att inte dyka upp på ett arrangemang jag är anmäld till!



De platser som jag tycker jag träffar de mest spännande, intresserade människorna är bland annat på bibliotek, utställningar och på museum. En före detta kollega sa till mig : - "På bibliotek är alla trevliga"! ...och det tycker jag stämmer i de allra flesta fall.

Personalen på dessa institutioner är i de allra flesta fall mycket kunniga, vill hjälpa till och gillar sitt arbete. Detta stämmer mycket ofta och blir därmed en plats där man kan söka sin tillflykt för att "ladda upp batterierna".






Jag tvekar aldrig om att ger ett tips, att dela med mig av en kontakt till en person som är intresserad av ett specifikt område - kan jag hjälpa och den andra vill ta emot det - så hjälper jag.

Jag läser väldigt mycket böcker - tror att jag har recenserat över 70 böcker under de senaste 2 åren. När jag läst en bra bok berätta jag det gärna. Jag läser parallellt ett antal böcker, vilket jag tror gör att jag läser fler böcker för jag tröttnar inte på att läsa.

Att vara mycket ute på arrangemang gör att jag blir synlig för arrangörer och mycket ofta får inbjudningar från olika håll. 

Jag hoppas att jag lever efter devisen att ge och sedan få!


På bilden så är det läxhjälp på tunnelbanan -
vem som hjälpte vem är jag inte hundra på.
Vad jag vet är att de var otroligt engagerade!


Jag tar möjligheten till en kontakt eller samtal där de finns - de dyker upp på de mest skiftande platser man kan tänka sig - på tunnelbaneplattformen, på pendeln, i tunnelbanan, i affären. Jag ser detta som en träningsmöjlighet till att bli duktigare på att ta spontana kontakter och detta sker - kan jag nog säga dagligen.

Det handlar om att "ankra" till något vi kan starta vårt samtal kring tex appar, böcker, tidningar mm. Det handlar om att den jag talar med ska märka att jag verkligen är intresserad och att bygga upp förtroende så snabbt som möjligt och om jag lyckas så byter vi kontaktinformation - om det skulle vara bra för oss båda.

Det handlar helt enkelt om att våga, testa och göra det ofta.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar