10 september 2012

Steg på vägen - för skola 2.0 i Sverige

Under förra helgen tog jag denna bild i
tunnelbanan - där en pappa och mamma
hjälper sin dotter med läxorna.
Min mamma och pappa har aldrig läst vidare till högre studier, men pappa läste matematik och musik på den kommunala musikskolan och mamma engelska och tyska på Komvux för att kunna hjälpa oss med läxorna. De visade med sitt engagemang vägen vidare för oss tre bröder, som idag har examen i kemi och ekonomi, maskin och ekonomi, och lärare. - Så var det där med syftningsfel :) - Far min läste också Matematik på Komvux, men hade allt varit rätt coolt om det hade varit på Kommunala musikskolan.

Jag har suttit i samma styrelse som min far och idag sitter mamma och pappa i samma styrelse när de är över 70 år. Genom min far har jag ett stort föreningsengagemang.

Glömmer aldrig när mina föräldrar satsade på att köpa en skrivmaskin när vi behövde det, en dator när det kom.

Mamma är en otrolig person på att bygga kontakter. En av mina bröder har fört handlar traditionerna vidare och jag traditionen att driva företag.

Stödet hemifrån har varit av stort betydelse för mig och mina bröder - vi har alltid fått det där stödet - oavsett vilka val vi har gjort i levet. Min mor hade säkert blivit studievägledare efter det engagemang som hon har visat oss.

I skolan under 70- och 80-talet så krävdes det ett stort engagemang från min sida - jag hade otroligt lätt för NO-ämnen, men fick lägga mycket tid på SO och språk.

Under mina 3 första år så hade jag 4 lärare - ingen överdrift är väl att vi var en mycket "orolig" klass, vilket tre elever inte kunde klara och flyttades från klassen.

Som tur var så fick vi en otroligt bra lärare, som heter Jörgen, som lyckades vända oss och göra oss trygga som individer.

Fördelarna med den svenska skolan som jag har sett under mina senare universitetsstudier och när jag senare har varit näringslivs-mentor.

*   Att vi fick lära oss att samverka och samarbeta.

*   Att vi fick utveckla kritiska tänkande.

*   Att vi fick möjligheten att utveckla våra intressen och våran kreativitet.

*   Att vi har ungefär samma plattform att utgå i från, som vi senare har haft möjlighet att bygga på.

*   Elevdemokratin och skolbibliotek är viktiga delar som vi inte får missa i farten.

Jag tror att det är viktigt att ta till vara dessa fördelar - vi har blivit lite av lagmaskiner och om vi använde detta också genom att kombilera våra tvärvetenskapliga kunskaper och erfarenheter så ser det riktigt bra ut.

Något vi får arbeta vidare med är att utveckla metoder för undervisningen och att stödja dem som inte hade det så lätt som jag själv.

Grundkunskapen gör att vi blir duktigare på att kunna använda oss av tekniska hjälpmedel på ett mer effektivt sätt - som ger oss nya möjligheter. I ett litet land som Sverige är samarbete, tvärvetenskap och kreativitet A&O. Att få möjligheten att utveckla våra specialintresse och få möjlighet att utveckla nya i den föränderliga värld vi lever i.

Det handlar om att utvecklas och stimulera till ett livslångt lärande!

Viktigt är att inspireras och lära av andra som tex Finland och Syd Korea mfl, men samtidigt vara trygga i våra egna styrkor!

Måndagens Vetenskapens värld ägnas helt åt skolan och forskning om lärandet. Se programmet i SVT2 klockan 20:00, eller på SVT Play.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar