26 september 2012

Vad är en god affär?

Sedan jag flyttade upp till Stockholm har jag varit förundrad av försäljningen av "Allmännyttan" - nu mera är jag tillsammans med dig ägare av dessa genom våra offentliga medel. Vi ärger det tillsammans. Att det sedan sälj till rabatterade priser tycker jag är tveksamt och gynnande av enskilda medborgare.

Det har sålts 24.000 lägenheter som och vi har fått in ca 34 miljarder - för att göra dessa "rabattaffärer " så har staden satsar 59 miljoner på "Projektet Bilda Bostad" enligt SVD (25/9) - "PR-byrå täljer guld på ombildning".


Det visar sig nu att vi skattebetalare betalar 150.000 sek per månad till företaget Veritas PR & Communication. Om jag förstår så kommer det ca 80 samtal till det "call center, som ska hjälpa oss att sälja Allmännyttan!

Att göra affärer med en ideologisk "touch" är inte särskilt smart - det blir sällan en bra affär för oss skattebetalare. Det finns många exempel på detta tex Tibble gymnasium (DN, SVD) och försäljning av ett antal centrum genom att sälja sitt aktieinnehav i Centrum Kompaniet till Boultbee.

Vad behövs för att även staden ska kunna göra goda affärer och hushålla med våra skattepengar?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar