9 november 2012

De ovanliga...

... de vi inte ser, de vi inte sätter oss jämte, de vi inte börja tala med.

I dag var jag med om det två gånger - personer som gav pengar till de som lägger pengar på sätena. Jag ska villigt erkänna att jag ALDRIG! Skulle gissat att dessa personer skulle lägga något?

Första killen var en kille - troligen duktig på datorer - han lade pengen och reste sig upp. Tjejen som hämtade in lapparna gick fram till honom och tackade.

På hemvägen från Kista så sätter sig en pratglad man vid mig. Han frågade vad jag läste och jag la ner boken och började talade med honom. Mannen är i 50-årsåldern och berättar för mig att han är förtidspensionerad! Han har jobbat på Posten i fyra år. När det kommer en kille med lappar så reser han sig upp och ger honom en tia. Sedan fortsätter han tala med mig. När jag frågar honom vad som skulle kunna få honom att jobba - så säger han - ett jobb på Systemet och tar upp en 7.3% öl. Bakom varje människa finns det en historia. På Fridhemsplan så skiljs våra vägar för nu!

Jag har fått look-en som gör att människor har väldigt lätt att ta kontakt med mig! 
Bra på det sätt att jag nu får möjlighet att tala med "de ovanliga! Det är jag tacksam för - för de är spännande!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar