10 november 2012

Du kan göra skillnad !

"Det finns de som hävdar att en entreprenör är en speciell sorts person. Att det är något man föds till. En entreprenör är den som har förmågan att kanalisera en perfekt idé in i en optimal företagsmodell ...
Det är precis sånt här som avskräcker människor att starta företag, eller förverkliga sina idéer och drömmar. Tanken att man behöver vara en särskild slags människa och passa in i en entreprenörskapsmall. Vi är så duktiga på att göra mallar för saker och ting. En entreprenör kan se ut hur som helst och vara på tusen olika sätt. En entreprenör behöver inte starta företag. För mig handlar entreprenörskap om att förverkliga en dröm eller en idé. DEt handlar om att skapa en förändring". Källa: Från Boken "Det enda som räknas - Socialt entreprenörskapå på riktigt" av Björn Söderberg, Lisa-Linnea Flising och Mattias Flising.

Björn Söderberg utsågs 2007 till Framtidens ledare / TOYP/ Ten Outstanding Young Persons av JCI / Junior Chamber International.

Våra medlemmar är inte alla företagare, men alla är företagsamma och vill göra en skillnad.

Efter att ha sett ABC-nyheterna i onsdags kontaktade jag Stadsdirektören i Nacka kommun eftersom jag ville berätta att deras brist på handling påverka min vilja att bosätta mig i Nacka.

Efter att ha sett Uppdrag granskning kontaktade jag Orsa kommun - "den rullstolsbundna gamla damen". Hade väldigt svårt att få tag i Kommunchefen, Socialchefen, Miljöchefen ... men ingen svarade. Undrade om de hade en koppling som de sände press till och som bara ringde - men sen kom jag fram till deras informationschef. Att be om ursäkt kan vara så svårt men kan vara nödvändigt.

Jag hade ett samtal med Lina på ReturPack om flaskan med "PANTFRI" - hon lovade att komma tillbaka och de gjorde de i går. Detta tycker jag var mycket professionellt. Något som jag saknar hos: Arriva, Fryshuset, Ernst och Young, som jag väntar att de ska kontakta mig.

Du kan som "en lite medborgare" göra en skillnad - använd det du är bra på och teama ihop dig med andra - det är tillsammas vi gör riktig skillnad tex JCI, Missing People, Rotary, Fryshuset, Good Tribe mfl

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar