28 november 2012

I dag fick jag The BOOK!

Var som jag tidigare berättade på Sweco´s InspirationsdagKulturhuset och hade förmånen att träffa "A Day in the World"s initiativtagare Jeppe Wikström, en av Sveriges mest kända fotografer,
journalister och bokförläggare.

"A Day in the World" har tagit tre år och kostat 10-tals miljoner - men vilket resultat det har blivit! Jag har besökt denna utställning minst tre gånger sedan den öppnade. 

Bilder av människor dess vardag som togs den 15 maj i år. Det var över 60.000 fotografer, som deltog i "A Day in the World" från hela världen. Både professionella och amatörer. 90% är tagna av amatörer och 52% av kvinnor. 100.000 bilder kom in. 1/5 är tagna med mobilkameror. 1000 har blivit utvalda till boken och ca 200 till utställningen, som visas på Kulturhuset i Stockholm och i Göteborg fram till den 27 januari 2013. Ta nu möjligheten att se denna utställning. 

Vill påverka och förbättra med kameran som verktyg. Med utställningen vill de spegla samtid och framtid. I en kapsel kommer man lägga en HP (militär-typ) med instruktioner, och bilder på arkivbeständigt papper som läggs i behållare fylld med argon, som sedan läggs i en av gruvgångarna i Falu koppargruva för att kunna öppnas någon gång i framtiden.

Desmond Tutu citeras i utställningen:
"Jag utbildade mig i min ungdom till lärare och slogs av hur kraftfullt bilder talar till barn. 
Oavsett vad läraren sa var det bilderna barnen fick se, som främst fångade deras intresse.
På den tiden var fotografier inte så vanliga.
Tidningarna hade relativt få bilder och trycket var av dålig kvalitet.
Internet och digitalkameror fanns förstås inte och kameror var till stor del förbehållna yrkesfotografer eller människor som hade det gott ställt...

Varje bild ökar min förståelse  min kunskap om livet har med ens blivit så mycket rikare.
Fotografiet utgör en viktig del av vårt kollektiva minne, av vår historia och dokumentationen av vårt liv.
Men fotografiet är också en berättelse om livet här och nu.
Ett redskap som hjälper oss att se varandra, förstå varandra och därigenom skapa möjligheter till en bättre värld".

42.000.000 människor har sett bilderna runt om världen under en visning på storbildsskärmar i oktober bla på Time square!

Tack Sweco för denna fantastiska bok, som jag fick av er!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar