11 november 2012

Utan samarbete och kommunikation ingen utveckling!


SL har satsat mycket på att vi ska stå rätt när vi går igenom spärrarna och det är ju bra att ingen skadar sig. Ute i förorten har man dock inte hunnit med.

SL kör nu en kampanj - en fråga jag har ställt mig är hur stora summor som SL får in på den reklam som ökar i det offentliga rummet. Metro, i tunnelbanevagnarna, på perrongerna och genom försäljningen i automater och i de lokaler de äger?

Information eller reklam - det ligger ju i betraktarens ögon.

* "55 säckar tidningar återvinns varje dag"

* "2.000 resenärer blir hjälpta av vår kundtjänst varje dag"

* "14.000 anställda gör din resa möjlig"

* "446.000.000 resor görs med oss varje år"

* "430 tunnelbanevagnar städar vi varje dag"

Men en fråga vi måste ställa oss som medarbetare och resenärer tycker jag är hur det fungerar?

Varför ringer vi in till 08-600 1000 (SL Kundtänst)? 60% frågar om tider och resväg? (1.200) medan ca 800 är av annan natur och skickas till repektive entreprenör för att det ska åtgärda ärendet, MEN det blir aldrig någon återkoppling till SL Kundtänst / Go Excellent - Ärendenumret blir något som Go Excellent får betalt för att de har tagit emot, men vad som händer sen har de ingen aning om.

 I de bästa av världar skulle naturligtvis resenären som lägger energi att kontakta SL Kundtjänst någon form av återkoppling.

Ett exempel. I går så var jag vi busstationen på Slussen vis 01.15. Vi var fyra personer som fanns på denna hållplats och satt där i närmare 20 minuter. När jag tittar upp ser jag att buss nummer 2 mot Sofia kör förbi upp för backen. Jag upptäcker då att några remsor har blivit söder slitna och förklarar för de andra resenärerna vad jag har upptäckt.


 När jag kommer upp till buss 2 så förklarar jag vad jag har upptäckt för busschauffören på bussen, men han säger att han inte kan göra något och säger att jag får ringa SL Kundtjänst.

Detta ointresse från entreprenören Keolis - Busslink gör mig orolig och jag förstår inte hur vår kollektivtrafik ska bli bättre om vi är enskilda öar som inte kommunicera och där vi inte bryr oss.

När jag kom till busshållplatsen i går så angav skylten på bilden att bussen skulle på inom 13 minuter, vilket gjorde att jag satte mig och väntade. Nu är de 14.000 som ska hjälpa oss - då ska det ju kunna samarbeta med oss också?

Hoppas verkligen att SL ska börja arbeta med kvalitetsfrågor tillsammans med sina entreprenörer och att vi resenärer ska kunna känna att våra förslag och påpekande blir använda på ett sätt som gör att verksamheten utvecklas.

I dag är inte läget detta?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar