7 november 2012

UR - får klockan att "slå fel" - tiden stannar!

Det finns så mycket att lära -
UtbildningsRadio (UR):
Källkritiks - genomskåda mediebruset
Källkritik har nog aldrig varit viktigare än i dag - eller har det alltid varit viktigt att var "sunt skeptiskt" till det som presenteras för oss!

Historiska tal:
"I have a dream" av Martin Luther King
"The lady´s not for turning" av Margaret Thatchers
"We chose to go to the moon" av John F Kennedy
"Ich bin ein Beliner" av John F Kennedy
"Yes we can" av Barack Obama
"Vår djupaste rädsla är att vi är otillräckliga" av Nelson Mandela
"Ask not what your country can do for you!" av John F Kennedy


Kanske får vi nu höra ett historiskt tal Barack Obama när han talar efter att har vunnit presidentvalet i USA i natt (svensk tid).

Retorik som TEMA
Olika program från UR:




Fatta katastrofen
Uppdrag: Elbrist
Uppdrag: Vindars kraft
Uppdrag: Förorenat dricksvatten
Uppdrag: Matbrist

Eld - Vind - Vatten och Jord

När jag väl gick in på URs hemsida efter att jag hade lyssnat på Erik Fichtelius på 9th INTEL Educational Summit 2012 - så var det nastan så att jag inte kunde lämna den - vilken skattkista!




Jag har bara skrapat på ytan när jag lyfter fram källkritik, 
historiska tal, retorik och, hur vi påverkar och påverkas av naturen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar