27 november 2012

En dag är jag där!

I går var det en fantastisk dag. Den började med att jag genom att jag noterat 06.45 och frukostmötet skulle starta klockan 07.45 - fick en hel timma extra. En bra start på veckan kallar jag det. Lili Öst, tidigare medlem av Family Four  höll sin föreläsning "Jag blir den jag tänker" SO Stockholm genom TGIM (Thanks God its Monday) . Hon är den första som innan kl. 08.00 sjunger förutom jag själv i duschen. Jag har aldrig varit med om att någon tidigare sjunger på en föreläsning,

Jag besöker Europahuset där jag blir uppdaterad om att det i går var 536 dagar kvar till EU-valet. Man är på gång att ha ett arrangemang för tolkar och jag blir inbjuden att deltar, men känner att jag trots att det hade varit spännande, inte har möjlighet att stanna kvar.

Jag går upp till Matrix och sätter mig och lyssnar på förra veckans Uppdrag granskning som handlade om laxen i Östersjön och problematiken att fritidsfiskare har samma möjlighet att använda samma redskap som yrkesfiskare men inte alls skyldigheterna att rapportera in sina fångster. Problematiken med laxtrappor och kraftstationer togs också upp. En gemensam respekt och att ta problematiken på allvar skulle kunna innebära att möjligheten till att få tillbaka beståndet skulle bli större och möjligheten att skapa en fungerande och växande turistnäring. Där träffar jag en före detta medarbetare, som är en duktig programmerare och skulle ha en presentation på DICE. Men det hade inte blivit av, så jag lovade att förmedla en kontant.

Vid Lunch åkte jag till Rektorsakademins utveckling för att besöka Fredrik Svensson och Micaela Jonsson, som sitter i trevliga lokaler på Drakens gränd 6. Där har det för utom ett trevligt kontor, en utbildningslokal som de hyr ut med plats för 15 personer. Vi diskuterade utbildning och jag blev inbjuden till deras inspirationsföreläsning på onsdag, som Fredrik och Putte Svensson gör tillsammans.

Efter det går jag och träffa en god vän för att ta en kopp kaffe på Dox Café - ett nytt favoritcafe, som ligger i total telefon skugga. Varför vi var i total "skugga".

På Waterfront hotell hade SIDA, B4D (Business for Development) arrangemanget "Innovation Against Poverty" - där näringsliv och bistånd samverkar för att utveckla hållbara affärer. Jag kommer att skriva mer om detta i nästa blogg.

På kvällen så deltog jag på "Integritet i en digital värld" som ligger inom FORES programverksamhet och som blivit en bok med samma namn med författarna Isobel Hadley-Kamptz, Johan Norberg, Johanna Nylander, Nicklas Lundblad, Nina Wormbs, Rasmus Fleischer och Robert Östling.

Sedan gick jag förbi Hilton Hotell där IfM (Ingenjörer för Miljön).
"Staffan Filipsson från IVL berättar om framtagandet av en helt ny vattenhantering. I stället för ett reningsverk bygger man en produktionsanläggning för nyttigheter som producerar energi (främst biogas), närsalter samt vatten som kan återanvändas. Samtidigt ska läkemedelsrester och andra störande ämnen tas bort. Staffan berättar hur en sådan lösning kan tas fram i samverkan mellan grundläggande och tillämpad forskning och i samverkan med små och stora företag. Sjöstadsverket fungerar som en innovationsplattform."


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar