24 november 2012

Facebook i siffror!

I dag var jag uppe på KTH och lyssnade på ett seminarium "World Energy Outlook 2012" med Fatih Birol, Chief Economist of the IEA, arrangerat av Näringsdepartementet och KTH.

Är det någonstans jag har energiproblem så är det med min IPhone IV. Det gjorde att jag tog mig till KTHs bibliotek - där jag fick låna laddaren av en student som satt och gjorde sitt examensarbete i styr och reglerteknik.

Hur mycket använder du Facebook? 

Men man ska ju vara tyst på bibliotek (har jag hört) - så jag gick och fann boken "Kom igång med Facebook" (2011, av Merete Juel Hall, IT Development Manager at Matas A/S) och den ska jag läsa mer av. Här kan jag lära mig en del för att inspirera några +60 till att börja använda Facebook, som verktyg i föreningsarbetet. Några fakta från boken:

*Facebook grundades 2004 av Mark Zuckerberg (född 1984)

* Mer än 500 miljoner aktiva användare i 180 länder.

* Mer än en miljon hemsidor hänvisar till Facebook.

* 200 miljoner aktiva användare använder Facebook via mobilen.

* En vanlig dag loggar hälften av alla användare in på Facebook.

* Varje användare har i genomsnitt 130 vänner.

* 4.229.560 svenskar använder Facebook och fler tillkommer varje dag.

* 2.003.560 svenska män använder Facebook.

* 2.225.900 svenska kvinnor använder Facebook,

* 1.650.360 svenskar över 40 år har profil på Facebook.

* 70% av alla användarna bor utanför USA

Den här boken kommer jag att behöva sätta mig mer in  i för att lyckas få andra att se detta som  ett effektivt verktyg i styrelsearbetet och i föreningen!

Källa: "Kom igång med Facebook" av Merete Juel Hall (2011)

Användarna tillbringar mer än 700 miljarder minuter per månad på Facebook! Eftersom det är låt säga 500 miljoner användare - 1400 minuter - 23,3 timmar /månad - ca 4% av deras vakna tid (vid 6 timmars sömn). - Eller är jag helt ute och cyklar?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar