23 november 2012

Outsourcing av både barn och ungdomar!

I tisdags var jag på Rektorsakademiens arrangemang Kompetensfestivalen och fick träffade Patrick Newell, som har grundat Tokyo International School, som arbetar efter konceptet 21th century school. Han har gjort beräkningar på hur mycket våra barn och ungdomar tillbringar av sin tid i skolan och det är ca 15%. Vi vuxna till bringar ca 24% (40 timmars vecka) till 54% (90 timmars - om du är en av dem). Räknar vi bort barnens sömn så har vi 52% av tiden som ger möjlighet att få tillgång till barnens tid. Men så är det möten, kurser, tjänsteresor osv. Vi har nu kommit till den gräns då Regeringen föreslår att vi ska få avdragsrätt för att någon annan ska läsa läxorna med våra barn och ungdomar! Varför då?

Jag tycker det är förskräckligt ur två perspektiv! Dels tycker jag att våra gemensamma pengar skulle kunna användas bättre till annat. Har vi inte längre tid att läsa läxor med våra barn och ungdomar så undrar jag var man har sina prioriteringar. Kommer det att påverka kontakten mellan föräldrarna och ungdomarna? Ja  inte blir den bättre!

För några veckor sedan var jag på en fest där en av damerna är lärare och en av hennes elevers föräldrar skickade alltid sin barnflicka. Till slut fick hon nog och krävde att föräldrarna skulle komma på samtalet, vilket de då gjorde! Det finns ju frivillig läxhjälp i dag, som görs helt ideellt - varför då lägga pengar på det?

Vilket samhälle är det vi vill ha? 

SVT, DN, Dagens Arena, SVT, Sundsvall Nyheter 24, SVD opinion, SVD opinion, SVD, Regeringen, Riksdagen proposition

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar