1 maj 2013

Även små saker kan ha en betydelse!



Jag ogillar verkligen att bli lurad - även om det är för en spänn! I bland så kan jag reagera starkt när någon försöker lurar mig och inte ser mig som kund. Glömmer aldrig när jag köpte min första digital kamera på Time-square, 1999 för 10.000 sek. När vi kommer till nästa affär så kostar samma kamera ungefär 5.000 sek. Man får lära sig något av sitt handlande - en bättre koll på vad saker och ting kostar och att inte vara allt för impulsiv är väl två saker. Naturligtvis så gick jag tillbaka till butiken där säljarna hade kört lite fula knep och lite förändringar av de amerikanska konsument köplagarna kanske det medförde. En annan kanske minskade lusten att lura turister.

Jag har svårt att tiga när jag eller någon annan håller på att bli lurad.

I söndags så var jag på Citygross i Växjö och skulle köpa en stock snus, men hade drabbats av ett lätt sockersug, vilket kanske inte förminskade min reaktion. Lite gelégodis för 5 sek och Dumle som jag antog kostade 5 sek, men eftersom det inte fanns någon personal i närheten så gick jag till kassan med detta. Där visade sig att den omärkta Dumlen konsatde 5.95 sek, vilket jag inte hade tänkt att betala - för att de inte hade "orkat" märka upp det på ett korrekt sätt! Så jag gick utan att köpa det.

Inne i butiken så der jag en som verka bestämma och gå in igen - för jag tycker inte det ska gå till på det sättet. Han fäljer med dit jag plockat godiset och frågar honom vad han tror Dumlen kostar. Vänta - jag ska gå och kolla. - Vänta, den möjligheten hade inte jag när jag undrade vad den kostade. - Han säger - vi har gjort fel! Okej, vad kostar den då? 5.95?

Visst är det lite fjuttigt av mig att inte betala de där 20% extra, men jag undrar om de förstår vad denna behandling innebär för dem? Jag köpte inget godis och jag köpte ingen stocksnus!

Jag gav också varuhuschefen möjlighet att rätta till detta i tisdags och han sa att han skulle informera personalen, men jag tror inte att han förstod vad en inte nöjd kund innebär. Var är det mer som ni inte prismärker undrar jag och därför tyckte jag det var viktigt!

"På en vara som du ser i en butik eller i ett skyltfönster ska priset anges antingen på förpackningen, på en hyllkantsetikett eller i en prislista. Om varan inte är märkt med en prislapp ska det finnas en prisfrågeterminal som gör det möjligt för dig att på ett enkelt sätt kontrollera att priset som tas ut i kassan stämmer med prisangivelsen vid varan."
Prisinformationslagen

Bergendahls visa röda siffror och jag är inte så förvånad om man behandlar kunder på detta vis när man har fått tre chanser att göra rätt - så är det nog en företagskultur fråga. Såg att de hade fått Anders Moberg i styrelsen och hoppas att detta kommer att ge resultat.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar