28 maj 2013

Vi har en lång väg att vandra - inte bara de som invandrat!

 Jag var i Rinkeby i fredags med några vänner - efter ett initiativ från en mycket duktig och kompetent dam. Vi var där ute och åt - samt gick omkring och talade med människor. Vi träffade boende, Lugna gatan, SL värdar, medborgarvärdar och olika föreningar. Vi besökte en fotbollsmatch - där Östers IF skulle kunna finna några förstärkningar.

Jag har varit mentor för 10 elever på Ross Tensta Gymnasium och träffat många duktiga, drivna och engagerade ungdomar.

Vid ett seminarium då en av tankesmedjorna i Stockholm skulle diskutera invandring, så var vi 97%, som talade om i stället för att diskutera med personer som kommer från ytterområdena.

Tyvärr så har jag märkt att vårt samhälle blir mer och mer segregerat när det gäller boende, men också när det gäller vår skolgång.

Detta gäller ofta arrangemang, som arrangeras av olika myndigheter, tankesmedjor och departement - ofta är det personer som jag själv som är på dessa arrangemang. Ofta så talar vi om de som inte är där - detta gäller ofta företagare, ungdomar och invandrare. När man tar upp detta med arrangörerna så märker man klart - att detta är inte av illvilja - utan att arrangörerna gör de lätt för sig och bjuder in från sina egna nätverk.

Jag är helt övertygad om att man inte med allt för mycket arbete skulle kunna få både föreläsare och deltagare på dessa arrangemang - om man förklarar varför att alla skulle bli vinnare av en större mångfald och mix av deltagarna.

Det kan vara så att vi är så vana vid det att vi inte ser det. Kommer ihåg när jag var på ett entreprenörsarrangemang för studenter för några år sedan och glatt konstaterade att vi var så blandad grupp av män och kvinnor och från olika nationaliteter. Hon jag talade med gjorde mig uppmärksam om "Vad är alla svenska studenter? Ja, vad var de? - det var ju helg? Detta får mig i bland att fundera en del än i dag.

Alla lika alla olika!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar