23 maj 2013

Vill man bli bättre? eller är det bara damage control?

I bland blir man förundrad? När jag kommer fram till Gullmarsplan. Så får jag besked i högtalarna om att: "Tåget mot Hagsätra är försenat 20 minuter och är ni i Blackeberg pga störningar i Rågsved".

Min första reaktion blir att använda mig av resegarantin!

Sedan förundras jag att det tar 20 minuter mellan Blackeberg och Gullmarsplan - Det verkar snarare ta 32 minuter.

När jag kommer ner så står det 2 minuter på skylten med trafikinformation.

Fördelen med dessa mixade budskap är att vi resenärer börjar tala med varandra. Vi diskuterar lite fram och tillbaka och kommer fram till att vi ska se om nästa tåg tar med resenärer - eller är ett "spöktåg". Det visar sig att vi kan åka med tåget mot Hagsätra.

Då undrar man ju hur koordinationen är mellan trafikinformationen på tavlorna och den information man får ut högtalarna. Att inte denna överensstämmer är allt för ofta sann.

Eftersom jag var så förundrad över detta så ringer jag till SL Kundservice / Go Excellent 22.10 för att få svar på vem som ansvarar för högtalar utropen, vem sköter skyltarna med trafik information och hör tunnelbaneförarna samma information, som vi resenärer får höra. Personalen (de anger aldrig något namn) på Go Excellence kunde inte svara på detta och säger att hans arbetsledare "Hasse" ska ringa tillbaka. Medan jag väntar får jag veta att jag är nummer ett i kön i 5 minuter - men när jag fråga så visar det sig att jag har varit nummer åtta. Varför berättar ni inte hur det ligger till. Rätt och ärlig kommunikation borde ju vara det bästa?

- Detta händer inte och jag ringer tillbaka 00.30. Men då är till någon annan som inte presenterar sig. På detta sätt är det ju ingen som behöver ta något ansvar. Det är bättre att jag ringer tillbaka dagtid.

Hur skulle det vara om SL, SL Kundservice, MTR Stockholm, Go Excellent - tog hjälp av oss resenären och försökte göra verksamheten effektivare och bättre. Det känns inte som så är fallet i dag?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar