9 maj 2013

En dag av leende, sol och bra service!


 I morse så steg jag upp 04.30 för att jag och en vän bestämde att vi skulle ta upp en fin gammal tradition, Gökotta, som vi gjorde med våra fäder i Småland och Blekinge.

Vi tog oss ut till Stockholms universitet där det endast var en indisk student som hade satt upp sin fotoutrustning för att fotografera körsbärsblommorna om det skulle börja regna. Det kallar jag engagemang och tyvärr så fick han senare gå hem utan att kunna genomföra projektet.

Vi gick ut till Stora skuggan på Norra Djurgården. Vad fantastiskt härligt att sitta i ett folktomt landskap och lyssna på fåglar och se harar. Där satt vi och åt frukost i några möbler tillhörande en restaurang. Men roligast av allt var när jag fick se skräcken i blicken på polaren, som trodde att en ko hade rymt och var på väg bort till oss! På Norra Djurgården ligger det många spännande hus och ett litet antal företag.

Väl tillbaka i staden så tar vi oss ut till Djurgården - där vi får möjlighet att studera ABBA-museet och Melody hotel med restaurang.

Vi satte oss i solstolarna och för oss passerar de Slovenska hockey landslaget i revy.

Vi var inne på Vin- och Spritmuseet, där Linn gav oss förstklassig service. Vi fick veta att det är 2 månaders kö-tid till att kunna besöka ABBA-museet. Hon var verkligen en service minded person.
Ett snabbt besök på Nordiska museet och sedan vandra in till Kungsträdgården där vi på Max Hamburgare träffar ett gäng som åkt från Eskilstuna, som åkt upp bara för att att fotografera körsbärsträden.

Ett traditionsenligt besök på Drottningsgatans bok- och bild.

Lite glassätande i Kungsträdgården och sedan begav vi oss vidare Potstickers - en dumpling bar på Regeringsgatan 71. Jag glömmer aldrig första gången jag var där i måndags under Europadagen. Jag beställde en med 8 dumplings men fick 10. Vad smart! Det ligger precis vid brofästet över Kungsgatan och är verkligen en oas. I dag var jag tillbaka med två vänner - och de var inte heller sista gången de var tillbaka. Lite om servicen berättar denna lilla historia: Vi beställde 6 och 8 dumplings, men fick 8 och 10 dumplings. Detta är naturligtvis inget man kan ta för givet, men visst vinner det kunder på detta lilla extra, servicen och miljön. När vi går därifrån så kommer en från personalen springande efter oss med min jacka som jag har glömt. - Det är ännu ett tecken på det där lilla extra!

Efter detta så bege jag mig till Matrix, men nu börjar den tidiga morgonen att komma i fatt mig och jag väljer att åka till Café 60 - mitt favorit fik - för de alltid gör det där lilla extra mot sina "serie-gäster" - och jag är ju lite av en cartoon :)

I dag så lät de mig betala 13 sek nästa gång för att jag inte hade jämna pengar, samt att jag fick ett äppel.

Godhet och trevlig service finns, även i Stockholm!

Jag har haft en fantastisk Kristihimmelfärdsdag. En del av det beror på att jag om möjligheten finns svarar ja - till att stiga upp kl 04.30 för att lyssna på fåglar, gå på Jesus Christ Superstar och Sverige-Norge i hockey.

Jag är noga med att berätta när jag tycker något är bra som på Vin- och Spritmuseet, Potstickers och Café 60 - och det kommer alltid tillbaka till mig i någon form, någon gång.

Att vara vänlig kostar ingen till - jag tror faktiskt att det är "billigare" än att vara otrevlig. För är "betalningen" omedelbar genom att det känns bra och att jag möts av leenden! En annan sak är att personalen kommer ihåg mig redan när jag har besökt dem bara en gång och av någon anledning kommer tillbaka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar