23 maj 2013

Online Universities - with brands and technological skills!

I dag var jag och lyssnade på "Överlever högskolan globala nätkurser?" med fantastiska föreläsare som:
Per Ödling, professor om "Vilka är kvar, vilka försvinner?"
* David Black-Schaffer, universitetslektor, berättade om "Flipping the Classroom in Sweden".
* Sanna Wolk, docent och universitetslektor, talade om "Upphovsrätt vid digitalutbildning".

De väckte allt ett antal funderingar om hur svenska universitet bygger varumärken och blir mer synliga. Hur får du mer engagerade studenter och kan ge studenterna bättre utbildning. Att använda sig av Creative Commons, cc  är verkligen något vi borde titta djupare in i. En fråga jag har ställt mig är varför våra lärosäten använder ICT (Information, Communication, Technology) mer för att synliggöra sig. Varför använder vi inte den teknik som finns. Många tror att det är dyrt - men det kan organisationer och myndigheter som Naturvårdsverket, ABF, Timbro, Think Big Lectures och Fores berätta att det inte behöver vara.

Det häftigaste var att träffa två ungdomar, som läser på ett gymnasium i Danderyd - matematikprogrammet - de hade koll på nätverkskurser, som.edxCourseraUdacity, Venture Lab, Udemy, Course builder, Class2go, Stanford Online, ed2go.

Det är rätt fantastiskt hur mycket man kan hitta genom att följa olika spår. Dessa gymnasieelever fick mig verkligen att söka vidare och då fann jag - MOOC List, A Complete List of Massive Open Online Course.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar