4 december 2012

Det är viktgt med värderingar - på rätt plats!

I dag så lyssnade jag till "Theoretical Foundations of Social Media" av Michele Jackson, Associate Professor vid University of Colorado, USA. Jag är ytterst tacksam att jag fick möjligheten att vara med på denna föreläsning. Detta är en del Social Media Week.

Fick också möjligheten att köpa "Välviljans rasism - Om hur antirasismen gör människor till offer" av Adam Cwejman. En fråga jag inte kan låta bli att ställa är då: Vad gör rasismen? SVD Opinion, SVT Debatt

I kväll var jag på DI Gasell Galan för Stockholm och Uppsala. Under kvällen talade Petter Stordalen, ägare, Nordic Choice Hotels. Han är en fantastiskt engagerad och energi-givande person. "Om vi inte gör på ett annorlunda vis så sänder vi kapitalismen i första klass till helvetet". När journalisten raljerar om handdukar - tar Petter handsken och säger " Det ska vara lönsamt att rädda världen. Passningen om att det bara skrivs om kriser borde verkligen DI ta till sig. Ansvar är något man tar - hoppas även det gäller inom journalistiken. Värdeord som gäller inom Choice Hotels är energi, mod och begeistring. WE CARE! - måste man förankra starkare inom organisationen - skriver jag av egen erfarenhet.

Richard Bergfors, vd, Max Hamburgare, berättar "Vi är inte till salu och kommer inte vara till salu".
"Vi ska vara Sveriges mest omtyckta hamburge-kedja". En av våra viktigaste mål är att anställa funktionsnedsatta". Max Hamburgare verkar vara ett företag som bryr sig. Culture eats strategy for breakfast - vilket stämmer in både på Petter och Richard. Här tummar man inte på kvaliteten. Det vore kul att starta en hamburge-restaurang i USA - bara för egot.

Vad jag slogs av var hur svårt DIs journalister hade att diskutera hållbarhet ur ett socialt och miljömässig vinkel.

Dan Olofsson, ägare till SigmaEpsilon (sålt till ÅF för ca 2.8 miljarder) och Teleca. Han har också investerat i Mikz.  Han är engagerad i Star for Life och Uppstart Malmö. "Unga människor vill arbeta i företag som gör sociala insatser.

Vi fick även möjligheten att lyssna på Josefine Olsson som är en av initiativtagarna bakom klädmärket Greta. Som har startats från Kina och USA. Jag måste erkänna att jag aldrig hade hört om dem tidigare, men nu har jag det. Jag är ju inte direkt i målgruppen - men det förtar inte deras bedrift. Josefine säger att det är viktigt med att ha tålamod och att stå ut med att det talas mat hela tiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar