15 december 2012

Var går alla pengar?

Har den sista tiden funderat på var vi får våra skatteintäkter till statskassan? 

Allt fler vill ha subventioner i alla möjliga sammanhang.

Jag var i veckan på ett samtal om arbetsgivaravgifterna med Fores. Under detta kommer jag på att jag vet att arbetsgivaravgiften är 31.42% för företag och egenavgiften 28.97%, MEN vad är detta av den totala statsbudgeten.

I tre dagar har jag försökt att få siffrorna från Finansdepartementet och det har inte varit lätt. Jag har ringt över 10 samtal och skickats mellan olika enheter och personer. Men hade till sist tur och fick veta att arbetsgivaravgifterna uppgår till 457 654 966 000 SEK var av 124 397 622 000 SEK på Allmän löneavfgift. 

Har du lust att titta igenom Statsbudgeten 2012-13 så kan du kolla här!

Rapporten från Fores och Företagarna: "Innebär sänkta arbetsgivaravgifter högre löneanspråk?"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar