19 december 2012

Var är vi på väg?

I dag på vägen in till stan så satt jag som vanligt och läste en bok.

På ett sätte vid andra sidan av fönstret sitter två tjejer i t-banevagnen och talar med varandra.
Efter ett tag så hör jag att de talar om hur de stjäl skor, jackor och väskor - när de blir påkommna så ber de om ursäkt och ge tillbaka tex skorna.

Det visar sig också att de tar tex mobiler från ungdomar (99:orna - dvs 12-13 åringar). De vågar inte att säga till sina föräldrar eller kompisar för då blir de hotade med stryk.

De stjäl till och med när de är hemma hos "vänner", som förtjänar det.

Jag var helt chockad av att ha suttit och hört detta under resan in till stan och undrar verkligen hur det ska gå för dem i framtiden.

Jag var helt enkelt tvungen att säga till tjejerna som var i 14-15 års åldern - "att om ni håller på med det ni har suttit och berättat så kommer det inte att gå bra!" Vi fick inte möjlighet att diskutera detta vidare, men jag hoppas att någon annan av de vuxna som på t-banan tog vid?

Detta berörde mig verkligen hårt! Vad är det för samhälle som skapas? Vad är det ungdomar utsätts för? Tyvärr så tror jag att det här är ett allvarligare problem än jag tidigare har förstått.

Jag hade ett samtal med några av ungdomarna från "Lugna Gatan"- tunnelbanans hjältar!

Nu när jag kom hem så var jag tvungen att ringa Polisen - de var medvetna om det stora problemet med rån, stölder och misshandel. Att tex personer som har varit inne på fel spår går ut i skolor och föreläser är viktigt! Varje unge som kan räddas är viktig och tänk på alla offer som kan undslippas denna otroligt obehagliga upplevelse.

Om två unga tjejer vågar helt ogenerat sitta och tala om sina "bedrifter" i en tunnelbanevagn och inga vuxna reagera är det ju ett tecken på att detta är ganska vanligt förekommande och att vi vuxna måste säga i från!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar