6 december 2012

Kaos, kreativitet och lösningar!

I dag har det varit en vit dag i Stockholm. När jag tittade ut genom fönstret så yrde snön utanför. Det handlade verkligen om att klä sig för väderleken. Eftersom det var tidigt på morgonen och mörkt ute så valde jag att sätta på mig varselvästen.

Ute var det full snöstorm och alla spår hade yrt bort. Grön linje funkade utmärkt och när jag kommer till busshållplatsen så kommer buss 161 bara inom några minuter, vilket är bättre än vid normal trafik. Det innebär att jag blir 45 minuter tidigare än planerat. Påminner mig om att det ar bra med lite flyt i bland!

Hade en mycket intressant mässa på "Working for Change" - vi som klarade oss att ta oss hela vägen till Älvsjö, vilket var par hundra beslutsamma individer. Vi fick bland annat se Kadim AkcaeQuals Award och det kan jag lova er är en värdig vinnare till denna fantastiska människa och entreprenör.

Teamet bakom Working for Change har gjort ett fantastiskt bra arbete - vem kan planera för ett snökaos? Inget dåligt har inte något gott med sig! Jag träffade många intressanta människor som jag fick kvalitetstid med. Eva som kommer ursprungligen från Ungern och är antropolog, men hon har också bott i Brasilien, Ryssland och Sverige. Yana kommer från Ryssland och har läst International Project Management och svenska. Yana skulle ta sig i snökaoset till Göteborg och hon hade 2 timmar på sig.

Informationen vi fick när vi kom upp till Pendeltåg trafiken var att det gick bussar in till stan (oregelbundet och ingen kunde säga när) och att ett pendeltåg kunde gå snart eller om 30 minuter eller om en timma. Vi gick ner till perrongen - undan för undan så kom det fram folk och frågade oss saker - jag svarade det jag kunde. Det hade kommit ner många människor på perrongen. När Eva sa att -"jag tror att de tror att du arbetar här". -Va?  -"Jo, du har samma väst som dem". Javisst - jag hade varselvästen på mig. Det hade troligen trott att jag jobbade på SL/MTR/Stockholms tåg och följde oss när vi gick ner till perrongen.

Eva, Yana och jag stod på perrongen och talade (på engelska). Fram kom en herre som hade hört att vi talade engelska - det visade sig att han arbetade för Coca Cola och bodde i södra Frankrike, men var engelsman. Det tog honom fyra timmar att komma ned till fabriken i Jordbro. Jag marknadsförde Julmust till honom, som vi alla talade oss varma för!

Vi stod och väntade över en timma på perrongen och hade många intressanta samtal. Mellan 15 till 20 gånger får vi meddelande i högtalarna som inte svarar på frågan "När går det ett tåg in till Stockholm central". Jag förstår att situationen var kaotisk, men någon information måste man ju har - för pendeln kom ju, MEN vi fick inga upplysningar om detta?

Yana kom fram till stationen i tid för att passa sitt tåg! Eva kom hem och mannen från Coca Cola till hotellet och jag till sist till Stockholms handelskammares Julmöte och 110 års firande på stadshuset - där också Anders Lindström VD på SL och Christer Wennerholm SLs styrelseordförande.

Visst vore det bra om SL på ett systematiskt sätt började arbeta med kvalitetsfrågor, vilket de inte gör i dag. Det skulle spara skattepengar,  få möjligheten att bli en lärande organisation och möjligheten att utvecklas bättre - och klara att informera även vid kaos!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar