13 december 2012

Hur fångar du trenderna!

I måndags så skippade jag Nobelfesten för att lyssna på Bengt Wahlström, otroligt intressant person som arbetat med trender i 28 år - föreläste för JCI Stockholm. Det jag främst tog till mig var att han sa att man ska lägga 5% till att vara nyfiken. Dagen till ära kommer jag att lägga 1 timma och 12 minuter på aktiv nyfikenhet. Lite av det ligger ju i det morfar sa - "Du ska vara där andra inte förväntar sig att du ska vara.

Bengts sex trender var:
1) Grön lönsamhet. Det händer nu så det gäller att börja att arbeta med hållbarhetsfrågor! Äe inte mer än 50% hållbart av vad vi gör så är vi på väg åt fel håll hur effektiva vi än är!

2) Garagefabrikerna. "Makers -. The new industrial revolution" av Chris Anderson. Vad kommer 3D printers ta oss - när det gäller prototyper, logistik och produktion.

3) Hela världen i fickan. I hanteringen av vardagen. Google glasögonen. GPS och kartor kommer att ha mycket större betydelser.

4) Klassrummet som försvann. Exempel på Stanford och Harward schools, Khan University, TED, TEDx, CrossTalks mfl.

5) Från piller till elekronik. Det blir mer robotar inom vården och att doktor/kirurg inte behöver vara på samma plats.

6) Framtiden - en öppen historia. Det kommer mer av Crowd funding och Open innovations.

Så frågan är vad jag egentligen utsätter mig för?!
I dag så var jag på ett seminarium om PGU - Politik för Global Utveckling. Frågor som togs upp var hur detta egentligen samordnas mellan de olika departementen? Vem har ansvar och vilken vilja finns.

Senare på eftermiddagen så begav jag mig mot Olof Palmes gata och ESTRADs 150 föreläsning. ESBRI har nu funnits i 15 år - 250 föreläsare och 7900 deltagare. Dagens jubileums föreläsning var "Moving Entrepreneurship Forward"

I morse fick jag ett tips från vakten på Medelhavs museet om att Etnografiska museet har fri entré tisdag till torsdag och att de hade en häftig utställning. Jag begav mig därför dit. Eftersom besöket på museet var så intressant kommer jag att skriva om det i nästa blogg-post.

När jag kom hem så låg det följande på dörrmattan:
Expansiva Växjö - Växjö Europas grönaste stad
Betong - Den kreativa byggtidskriften
Tidningen WE 2
Besöksliv - Sveriges ledande nyhetstidning för besöksnäringen
Trä och MöbelForum - för dig som vill utvecklas
Du och Co
Fokus Linnéuniversitetet - Ett magasin om utbildning och forskning vid Linnéuniversitetet
process Nordic - Tidningen för alla som jobbar med industriella processer
Rotary Norden

De spontana samtalen som har uppkommit tack vara väder och annat återkommer jag till längre fram.

Kanske skulle jag bli lite mer modig när det gäller tidningarna och besöka handels eller KTHs bibliotek i morgon?










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar