28 mars 2018

Är du intresserad av samhällsdebatt?




Jag är intresserad av samhällsdebatten - jag är mycket förvånad av att Centerpartiet fick 9.2% medan SD fick 17.6%? Tycker att vi har ett mycket mer heltäckande program och lösningar på de utmanande frågorna i dagens samhälle! Medan SD pekar på invandringen så pekar vi i Centern på bla arbetstillfällen, företagande, klimatet, integration och skolan. Att böneutrop i Växjö kunde bli så STORT??? Vi hade Väsk-damen 1985, men har nu fått också denna debatt att röra våran fina stad! Växjö, Växjö, vem hade trott att något sådant kunde hända i Växjö?

Jag hoppas att dessa strömningar skulle kunna försvinna med folkbildning? Men det är nog så att vi har större problem än så! Människor är rädda, besvikna och ängsliga! De vill bli lyssnade på.

Under denna vecka kommer jag att vara på tre FORES arrangemang.

* Arbetsförmedlingen och arbetsmarknaden

* Vinster i välfärden
Mats Bergman, professor i nationalekonomi vid Södertörns högskola
Karin Edmark, docent i nationalekonomi vid SOFI, Stockholms universitet
Lina Maria Ellegård, fil. dr., forskare i nationalekonomi vid Lunds universitet
Jörgen Hettne, docent vid institutionen för handelsrätt, Lunds universitet, och forskare vid Sieps
Henrik Jordahl, docent i nationalekonomi och programchef på Institutet för Näringslivsforskning
Moderator: Andreas Bergström, vice vd på tankesmedjan Fores


* Varmare klimat – hetare nyhet? 
Viktor Liedner, analytiker på Retriever, presenterar rapporten
Jenny Stiernstedt, Svenska Dagbladet, 
Christofer Brask, Expressen 
Henrik Brundin, vice vd Vi-skogen 
Moderator: Mattias Goldman, vd Fores


Dessa arrangemang är ovärdeliga. Här for jag kunskap om forskningsläget och möjligheten att ställa frågor till en kunnig panel. MEN jag kan tycka att samtalet i bland uteblir. I bland så skulle jag vilja stanna kvar och ha ett samtal en timma efter för att få diskutera mer på djupet i frågorna. Sedan så finns det en mängd rapporter och böcker att läsa.


Ett otroligt intressant seminarium i nu på morgonen "Varmare klimat – hetare nyhet". Frågor jag ställer mig är hur det kan vara så att "dåliga" och negativa nyheter får mycket mer utrymme än de positiva? 
Klimatrapporterar Expressen, Retriver och SVD är med i AGENDA 2030 eller UN Global Kompakt?

Är det någon annan fråga du vill att jag ska ställa åt dig!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar