22 mars 2018

Vad gör vi med FACEBOOK?


Har funderat en hel del på mitt användande av Facebook - jag tog en paus under 4 år och har kommit tillbaka, men jag frågar mig om det var ett klokt val? Visst - jag delar gärna med mig av saker när det gäller tid, erfarenhet och kunskap, men att man har koll på mig i ett företag på en nivå som helt "fångat"mitt beteende tycker jag är besvärande. MEN det är ju så att en duktig rekryterare eller head hunter gör denna Due Intelligence och referenstagning.

MEN att försöka påverka vår demokrati genom att använda data som Cambridge Analytical hade fått genom att "locka" med ett test av något slag. Detta gav ca 270.000 deltagare, som gav tillgång till 50.000.000 miljoner amerikaner. Hur kunde Trump gå med på det!

Visst är det obehagligt eller tycker du att det underlättar när app:ar av olika slag förstärker ditt beteende genom att du får förslag med riktade annonser. Nu när min mamma dog fick jag strax efter att jag skrivit min blogg erbjudande från ett antal begravningsbyråer. HUR "sjukt har inte vårat samhälle blivit då?

Vi får ha koll på SD i detta val - jag tror att de är många där som kan tänka sig att ta en genväg till makten genom att använda denna typen av tjänster. Har någon kollat det amerikanska presidentvalet, valet om Storbritannien skulle stanna kvar i EU, vilket ledde till Brexit. Jag tror att dessa verktyg kan ta in sådan information och sedan paketera politiska budskap som jag troligen är positiv till. Hade jag inte varit så politiskt intresserad så hade jag säkert gått på det - påverkats av det! Jag vill ha ett rent - svenskt val!

DET ÄR TID ATT SÄGA IFRÅN! JAG VILL HA ETT ETISKT FACEBOOK!





Jag tycker att vi ska bojkotta Facebook under lördagen den 24 mars - 
för att markera att vi tycker att demokrati, 
frihet och vänskap är 
viktigare än en 
algoritm!

:( Annars kommer det att gå otroligt dåligt :(

Få tillvara på det som
förenar oss och gör oss stolta
Att kunna lämna över en bättre
demokrati till våra barn
Vad gör dig glad?
Äger du Facebook eller
"äger" Facebook DIG!





 



Vi får vara rädda om varandra!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar