26 mars 2018

Vilka är Nya Dagbladet?










I dag var första gången jag kom i kontakt med Nya Dagbladet. Jag vet inte riktigt vad jag tycker om denna nya webbaserad tidning. Jag vet egentligen inte vem som stå bakom dessa personer som ger ut denna webbaserade produkt. Jag tycker att det är viktigt att vi kan granska media också för att i dagsläget granskar inte tex Aftonbladet, Expressen, DN, SVD mfl varandra särskilt bra. Tycket det blir problematiskt när DNs och Expressens chefredaktörer inte svarar per telefon eller e-post.

Det är ett nytt grepp att besöka dem på kontoret - vilket jag inte vet om det är ett bra grepp. Kanske borde de haft tillstånd - att filma på kontoret utan tillstånd är inte lagligt. Att de i stället för att vilja ha en intervju verkar de vilja ha en debatt . De verkar vara rätt skarpa reportrar och använder chefredaktörernas och reportrarnas verktyg för att få information och visa sin berättelse. För den slutenhet som visas från viss media - så blir detta problematiskt. Jag få utgå från att den person de skickar fram är Bonniers talesperson- men det verkar inte vara deras pressfolk - om de nu har några sådana. Kanske är det helt ovana vid att granskas.

Jag tycker att Uppdrag Granskning från SVT skulle granska denna ovilja till dialog från kollegorna inom media och de stora amerikanska företagen.

Jag hade velat gå på Källkritikens dag - men så blev det inte. Vi måste vara källkritiska i tider som dessa. Du ska inte bara tro det du läser. Jag har varit på 1000-tals föreläsningar och skulle kunna skriva en hel del om detta. En sak jag vill ta upp är hur lite tid det läggs på att publiken får möjlighet att ställa frågor. Detta trots att det ofta sitter många kunniga individer där som kan komma med relevanta frågor och påpekande. Mannen på videon och hans frågor vet jag inte så mycket om - men det verkar som om arrangörerna inte ger deltagarna så mycket utrymme!

Varför finns det inga kvinnor på Nya Dagbladets redaktion? Det kan bli problematiskt och snedvridet - det borde vara en självklarhet att ha en viss balans när det gäller kvinnor i dessa tider av Metoo. Inte heller finns någon med något "utländskt klingande" namn på redaktionen.

I det rådande samhällsklimatet kan det bli problematiskt när Nya Dagbladet utan tillstånd söker upp Expressen och DN. Vilkas. ärende går de? Vore tråkigt om de är Sverige demokraternas ärende? Avpixlat och Nya Tider ser jag inte som objektiv och granskande media utan mer som språkrör och propaganda verktyg.

Jag har ännu inte kommit över att NMR marscherade genom Stockholms centrum i går med sina svart-oramga fanor. Det var ingen positiv upplevelse - de hade inget budskap - utan verkade bara vilja visa upp sig en söndags eftermiddag på våra gator. Varför fick de demonstrationstillstånd samtidigt som Greenpeace? De finns inget otal mellan våra organisationer - men ändå tystade de oss för en stund.

Jag har själv erfarenhet av att söka Google, Microsoft, Mojang, Apple, Facebook med flera för att få svar på frågor - men de är svåra att nå via telefon och de ringer inte tillbaka. I bland känns det som de gömmer sig. Inte heller dessa svarar på e-post. Microsoft är de enda som är lätta att nå i Sverige. Varför de andra så svåra att nå vi telefon och e-post?

Det samma gäller många av tidningarna Expressen, Aftonbladet, DV, SVD, Smålandsposten. Inte heller lätta att nå! Smålandsposten är bäst av dessa med sin lokala förankring.

Så frågan kvarstår - vilka står bakom Nya Dagbladet - vilka är organisationerna, vilka är personerna?

Are you on the good side!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar