28 mars 2018

Helt plötsligt är man utestängd!


En ny finns affär!
I bland får man andra perspektiv på tillvaron! I går kom jag på den utmärkta idéen att skaffa mig en extra nyckel. Just där och då var det en utmärkt idé tyckte jag. I går klockan 19.00 - tyckte jag att det var en av de mest korkade idéerna jag någonsin har kommit på!

I går måste var jag och lyssnade på TCOs förslag på en ny vårbudget. Efter att ha hamnat på fel våning och sprungit omkring ett tag i huset kommer jag till ett seminarium. Efter ett tag förstår jag att det handlar om skatter. Det var verkligen intressant. Är inte säker på att jag hade gått dit om jag hade vetat att det skulle handla om skatter.
Happy Socks!

Men jag tog chansen att ställa ett antal frågor;
Det är många som har det tufft!
*   Vad är 3/12-regeln.
*   Hur stor del är miljöskatter? (om vi ska göra en omställning är det ju viktigt att vi inför dessa)
*.  Vad är 0 taxerade?

Rea på rean!
Vill du se en stjärna...
Jag åker förbi Swedish Match - jag är ju aktieägare! En fantastisk butik på Kungsgatan ner mot Stureplan. Bra placering av butiken. Här kan man också tillverka sitt eget snus. Priset är 99 sek/dosa för portion och 107 sek/dosa för lössnus. Jag köper boken "SNUS - Historia, märken, tillverkning och konsten att snusa" av Mats Jonson och fotograf Ulf Huett.

Den liberala tankesmedjan FORES håller ett seminarium om vinst i välfärden. Intressant och viktigt tema med kunniga paneldeltagare.
En liknande bild tog jag men med
Hells Angels!

Jag tar mig till SUP46 för att arbeta ett tag - där inspireras jag av en bok om Start up scenen i Stockholm. En liten kille på 1.5 år har fått komma och hälsa pappa på jobbet och har sin egen show när han på sitt eget lilla vis springer fram längst lokalen.
Jag när glad att jag har ett hem,
skyddsnät och goda vänner!

En vän till mig undrar om vi ska ta en fika! När sa jag nej till en fika senast? Det blev Espresso House i NK-huset. Inte det roligaste lokalen, men det var inte heller mitt val. Det visar sig att servitören kommer i från Kalmar och är otroligt trevlig! Bra personal kan verkligen få mig att komma tillbaka. Min goda vän vill tala om åldersdiskrimineringen på arbetsmarknaden. Såhär efteråt så förstår jag att HAN ville berätta sin upplevelse. Jag är mycket positivt lagd i det mesta. När jag ville föra fram att det kanske inte förhöll sig siktigt på det sättet blev han arg, Riktigt förbannad . vilket varken är likt honom eller har hänt förr! Han ondgjorde sig också för att rekryteringsbolag och företag inte ringer tillbaka. Det har jag också märkt att personer i allmänhet har svårt att ringa tillbaks och i synnerhet med ett "dåligt besked".

Vi beger oss sedan vidare till mässan att arbeta i Skolan. Ett välorganiserat arrangemang. Här träffar jag Åsa, som tidigare arbetade på Rektorsakademin och arbetar nu för Tech for Sweden. En otroligt bra och intressant organisation, som inte verkar finnas längre. Åsa berätta om deras lösning att bli lärare. Du arbetar 100% men utbildar dig samtidigt! DET är verkligen något att söka för mig tycker både hon och jag. Jag träffar några vikariepoolen, samt får möjligheten att träffa ett antal skolor.

Vi beger oss senare till COOP på Fridhemsplan - min favorit butik! Där träffar jag gotlänningen, som står i charken och jag tidigare fått en bra kontakt med.

Nu är klockan 18.30 och jag beger mig hemåt. HEMMA så inser jag att jag har glömt att hämta ut nyckeln! Så jag kommer inte in i lägenheten. Jag beter mig till Södermalm för att få sova på en polares soffa, men det är ju "lill-lördag" så han är ute på stan. Min resa tar mig i stället till Solna! Nu har också min mobil laddat ut. Jag står nedanför en annan polares fönster och kastar inte så välriktade stenar eller rättare sagt sten mot fönstret. Jag ger upp efter en. Jag går bort till  Pizzerian för att få hjälp att kontakta honom. Men hans telefonnummer har jag i den urladdade mobilen. Hela restaurangen, som snart ska stängas engagera sig. Göran slår upp min polares nummer och ringer! MEN eftersom det åar ett okänt nummer och över 21.00 så svarar han inte. Ute på gatan igen så träffar jag på Lena som kommer från Nässjö. Hon bor i samma länga som min vän. Hon kan öppna porten och jag har fått tak över huvudet och en soffa att sova på. Hans fru har tidigare under kvällen sagt att de kommer att få besök! ... och hon hade rätt. Jag blir bjuden på våfflor! Och det blir en riktigt trevlig kväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar