23 mars 2018

Det finns så mycket att skriva under dessa dagar!


Jag har lovat att skriva om Stockholms Universitets "Framtida energi och resurser", jag kommer att skriva om det rådande samhällsklimatet och varför det är viktigt att DU engagerar dig. Jag skulle kunna skriva om Sveriges kommunikatörer och Stora kommunikationspriset - men tyvärr så kände jag inte mig välkommen där och de spelade inte in detta fantastiska arrangemang, som de arrangerat sedan 1991. Jag kommer att skriva om Westanders och deras frukostklubb, som de arrangerade i går om valet 2018 och vad du kan göra för att påverka politiker.

Nu bler det några ord om mitt beslut att engagera mig i Centerpartiet! Efterhand blev det självklart. Efter att ha sett SVTs och Jan Schermans "Länge leve demokratin". SE DEN! Detta avsnitt heter "Hotet inifrån". 

Beskrivningen från SVT: "Jan Scherman, TV4:s förra vd, säger att han alltid har tagit den svenska demokratin för självklar. Men för två år sedan började han undra om han invaggat sig själv i falsk trygghet. Det blev starten på en lång resa genom den svenska makteliten. Är partitopparna, börsdirektörerna, riskkapitalisterna och politikens grå eminenser säkra att demokratin kommer att överleva deras tid vid makten? Eller håller de bara låg profil i debatten för att inte oroa oss andra? Svaren har inte gjort honom lugnare." 

Det finns två anledningar till att jag engagerar mig. Dels att SD och andra högerradikala grupper bryter sin in för att splittra vårat land. De ställer grupp mot grupp i stället för att föra politik. De klumpar de övriga partierna under deras älsklings uttryck sjuklövern och tror att de kommer att kunna skapa samarbete i vårt land. 2010 och 2014 så trodde att vi kunde tiga och gosa bort den från den politiska planen, men ack vad fel jag hade. Nu är jag mer än någonsin övertygad om att vi måste ta debatten och engagera oss för nu är det på allvar. Men samtidigt visa varandra tålamod och respekt.
Det andra är att Centerpartiet har en hyfsad målvakt och mycket duktig partiledare, som har potential att bli Statsminister.

För mig är viktiga frågor: Det politiska ledarskapet, värderingar/välkomnande i det lilla och stora, samtalet, ansvar, dialog med alla. 
* Miljö/Klimat
* Bostad
* Kommunikation
* Företagande
* Digitalisering
* Mat
* Mänskliga rättigheter

- V sa d -
I morgon ska jag på min första Center stämma för Stockholm. Den kommitté jag är med i är Vård. Vad är viktigt inom vården för DIG? Vad tycker du inte fungerar? Vad vill du för ändra?














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar