20 mars 2013

Har du en historia att berätta - berätta den i dag!

... och gärna här!

Funderade i går på några sätt för att göra världen lite bättre! Hur många behövs och hur mäter vi att det skett?

*   Jag tror på att det är genom att hälsa som vi se till att samhället bli bättre. Från att ha stigit ut från hemmets lugna vrå och under dagen - så skulle jag säga att jag hälsar på ett 10-tal människor varje dag. Ibland är det riktigt häftigt vad ett litet hej kan ge för effekter. Tror att jag ska berätta om detta under dagen - När jag får möjligheten. I dag är det ju World Storytelling Day.

*   Vi är några stycken som praktisera - HaT - Help a Tourist. När du ser någon med en karta så går du fram och fråga om du kan hjälpa dem. I måndags så hjälpte jag ett äldre par utanför Scandic Hotel Anglais, som skulle ta sig till Segels torg - De var mycket tacksamma.

*   När jag steg på tunnelbanan i Alby så låg det en skylt från WWF med information om Earth Hour på golvet - som är den 23 mars kl. 20.30. Jag satte upp skylten.

*   På väg in till staden så kommer en man och en kvinna in på t-banan. De upptäcker en ryggsäck under sätena på andra sidan - och trots att de talar spanska förstår jag att damen tror att det är en bomb. Det var det inte för de flyttar på den och ställer den vid dörren. Ingen rör den fram vi kommer till Hornstull - då jag tar den och lämnar den till personalen i spärrarna.

*   Ibland kan jag få för mig att säga "Välkomna" - när jag går ut från ett företag, hotell eller annan plats där jag har uppehållit mig.

*   Att fråga om jag kan hjälpa till - tex genom att hjälpa någon med en barnvagn eller att hålla upp en dörr ser jag som en självklarhet.

*   Att resa mig och erbjuda min plats för personer, som är äldre eller ser ut att behöver sitta mer än jag. Detta får ofta även andra att tänka till och följa exemplet!

*   Ge de du möter en komplimang och ett leende - är helt övertygad om att detta kommer att göra att jag kommer att mötas av fler leende på vägen hem.

2 kommentarer:

  1. Skönt att höra att det finns människor som du Peter . Att verkligen bry sig om omgivningen och hjälpa de som verkar behöva hjälp.

    Stod i kassan på ica för någon vecka sedan framför mig stod en äldre herre när han skulle betala sina varor strulade hans konto kort. Det ville verkligen inte fungera, efter många försök var det nit. Killen i kassan ville att farbrorn skulle ta alla varor och ställa tillbaks dem i hyllorna där han tagit dem och gå därifrån tills dess att han hade pengar.

    Jag sa åt killen i kassan att fortsätta klicka in mina varor på farbrorns "kvitto" så skulle jag betala dem åt honom. Var ändå bara några hundrakronor. Farbrorn var ytterst tacksam och när jag hjälpte honom packa varorna berättade han att det jag gjort för honom var det ingen under alla hans 92 år i livet som gjort. Så jag tackade för att jag fick göra honom glad, stoppade kvittot i fickan och gick min väg.

    Betalningen ... Klart jag kan bjussa på några hundralappar som står i klaveret. Jag vet själv hur pinsamt det kan bli när ens kort inte fungerar. Och rätt va de är står man där själv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fantasktigt gjort och tack för att du delar med dig Mårten!

      Radera