4 mars 2013

Hur man hanterar kriser?

Detta varierar mycket inom olika branscher och olika företag.
För en veckar sedan hade det hittats spår av hästkött i IKEA köttbullar - jag fick veta det genom Aftonbladet ca kl 11.45. Jag försökte nå IKEA men telefonkön var allt för lång, mem när jag kom ut från mötet hade IKEA kommit med ett pressmeddelande.

Så här hanterade IKEA det:
IKEA 25/2, kl. 13.00
IKEA 26/2, kl. 12.00
IKEA 27/2, kl. 13.00

Leverantören Dafgårds kom med följande:
Dafgårds 25/2
Dafgårds 26/2 
Dafgårds 27/2
Dafgårds 28/2 

Dafgårds ringde upp mig och gjorde en ändring efter ett förslag jag gav dem-

I morse lyssnade jag på nyheterna på SVT om "Personal på Arlanda kritiserar säkerheten"
Jag blev fundersamt av att både Securitas och Swedavia tillbakavisar kritiken. Jag har försökt att nå de båda inblandade företagen , men när jag skriver detta har jag inte fått något samtal tillbaka. Jag kan heller inte läsa något på respektive företags hemsida.

De olika fallen är lite olika i IKEA/Dafgårds fall kommer uppgifterna utifrån i Svedavia/Securitas fall inifrån. Men i båda fallen är det allvarliga situationer att hantera.

Jag tycker nog att det borde vara en fråga som man tog på yttersta vikt och berättade vad man gör i nästa steg?

4/3 Fortsättning följer!

kl 13.00
Svedavia har försökt att nå mig tre gånger och hänvisa till att jag ska skriva en  till info@svedavia.se, vilket jag naturligtvis gör nu när det försökt nå mig.

Securitas hänvisa till en artikel i dagens DN. (Har personalen kommit till Swedavia eller Securitas med sin oro?)

6/3 Fortsättningen följer II

Nu har även Securitas med DN-artikeln på sin hemsida under "Securitas i Media". Något svar från Swedavia har inte kommit trots att det lovade detta.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar