11 mars 2013

Tystnaden talar!


 I går så avslutades mässorna "Allt om Sjön" och "Vildmarksmässan".

Helt klart hade båt-delen blivit mindre. När jag vandrar omkring ibland så undrar jag vad hållbarhets aspekterna hade försvunnit. Vad glad jag blev när jag kom förbi Briggen Tre Kronor, Naturskyddsföreningen, Håll Sverige Rent och Havs- och  Vattenmyndigheten. År efter år har jag gått på mässan och saknat detta inslag. Fortfarande så saknas detta i utbildningarna till stora delar när man ser hur viktig miljön är för upplevelsen.
 När man går in på Vildmarksmässan så ser man tydligt vilken skillnad som det är i förståelse mellan samspelet mellan natur och människan. Visst finns det ett stort inslag av modé och trender här också - men tanken om miljön, som vi har lånat finns här mycket tydligare.

Jag har aldrig varit med och ätit så många naturprodukter, som under denna mässa. Det var nästan som man hade kommit ner i det Bayerska korvbältet. En annan del som tog en stor del var fisket och vandrandet.
Det slängs en hel del sopor i havet. Jag upplevde det själv när jag besökte Yangtze River - då alla pappers och plastprodukter dumpades direkt i vattnet under vår färd ner för floden.

Varje timma så spolas det upp en kubikmeter plast på Bohuskusten. I Stilla havet så flyter det omkring en otrolig plastö, som har en storlek större en Texas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar