27 april 2018

Kan jag få låna?




 VAD KAN VI DELA?
 I dag hade jag bjudit in ungdomar från Sydkorea, som skulle hålla en presentation om Sydkorea - om Sydkorea, om deras delningsekonomi, om deras organisation International Peace Youth Group, som jag blev mycket intresserad av deras framgång att knyta 581 organisationer från 111 länder sedan 2013. De är ena fredsorganisation.

Jag fick möjligheten att göra en egen presentation - vilken tur att jag alltid är bra förberedd! Så jag höll denna presentation för dem.

I delningsekonomin kan följande delas:
* Bil i en bilpool
* Verktyg
* Hobbyrum
* Trädgårdsredskap
* Gräsklippare
* Cykel
* El-cykel
* Fraktcykel - när du ska få hem det du handlat
* Dubbelstege
* Mat, som jag har vissa att köpa hem
* Böcker
* Skivstång
* Skäpkärra

Vad kan man sedan göra av med sådant man köpt men inte använder?
* Prylen - andra i bostadsrättsföreningen kan ta stolen mattan, bordet hem till sig och använda den. Om den inte hämtas under 14 dagar kan den slängas.
* En gemensam loppis görs varje år.
* Skolan eller någon förening arrangerar en loppis där du kan sälja sådant du inte behöver.
* Deltagande på städdagar - då medlemmar i föreningen bidrar med sin tid och städa upp och reparerar.
* Myrorna få tar hand om det.
* Sälj och byter dag - gäller fritidsutrustning, tex köpte en vän ett golfset för 250 SEK.
* Sätta ut annonser på Tradera och Blocket.

Sedan kan vi ju reparerar prylat som har gått sönder på något sätt!
* En vän till mig kunde med bara några elektriska prylar som relä och kondensator laga ett kylskåp.
* Det dyker upp firmor i köpcentrum som lagar mobiler.
* Lagande av punktering på cykelhjul.
* Lagring av vinterdäck
* Sälja mat till rabatterade priser då datumen börjar bli nära Bäst före.

Bill Clinton skrev en bok som heter "Give":
* Du kan stödja en person som behöver penar genom att ge dem direkt i handen, genom att swisha dem.
* Du kan bidrar med din tid , arbeta som volontär tex på en mansjour
* Du kan hjälpa dem genom att utföra arbete.
* Du kan köpa begagnat.
* Du kan bidra med din kunskap.
* Du kan koppla samman dem med andra i ditt nätverk tex frisör, tandläkare (Min frisör ligger vid Fridhemsplan, tandläkare heter Örjan Edin - jag får betalt för att skriva det här - han har sin praktik i Spånga), IKEA.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar