3 april 2018

Hur får vi landsbygden att leva?



Jag har ägnat mig med att fundera kring denna fråga en hel del. Jag tycker det är viktigt att lyfta frågan.


Vad får vissa att flytta ut på landet? Jag har nio bott på tre platser i Sverige - i Växjö, Malmö och Stockholm, men alltid haft en stark anknytning till landsbygden. Det som fick mig att skriva detta blogg-inlägg var SVT-programmet, som heter "Resten av Sverige". Här nämns att vi är mest flyttbenägna vid 18-35 år. Så det gäller att kunna attrahera dessa. Men frågan är om det inte är bra att de flytta och inhämtar kunskap, färdigheter och erfarenheter. Det gäller att vara attraktiv att flytta tillbaka till.

Många av de värderingar jag har fått är från min hembygd. Mina nätverk finns över hela världen, men med en tyngdpunkt i Europa och Sverige, samt Växjö och Stockholm. Jag har bott 24 år i Växjö, 2 år i Malmö och 24 år i Stockholm, men under Stockholmstiden har jag varit ute och rest mycket i Europa.

Vad är då tjusningen med staden (s) och landsbygden (l):
+ (s1) utbudet
+ (s2) arbeten
+ (s3) nätverken
+ (l1) alla känner varandra
+ (l2) sammanhållning
+ (l3) naturen

s1: Det finns alltid något att göra, både under arbetstid med seminarier och fritid med bio och teater.
s2: Det finns fler arbetstillfällen och större möjligheter att starta företag (kan det kannas som).
s3: Det finns en uppsjö av olika organisationer att engagera sig i.
l1: Närheten till grannar är mycket närmare - även om du bestämmer hur det ska vara.
l2: Mycket lättare att få kontakt och man hjälper varandra mycket mera på landsbygden.
l3: Närheten till naturen.

Alla dessa fördelar gör naturligtvis att man kan bygga upp en verksamhet oavsett var i Sverige man befinner sig. Blomstrande byar i Sverige som Älvkarleby, Vickleby, Öhr - det är du som bestämmer med din attityd, företagsamhet och ditt nätverk!

Jag tror vi gör det tillsammans!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar