5 april 2018

Vilket möte - ett på 100!


I går ringde det en ung försynt dam. Det visa sig att de har fått ett tips från en kontakt i Ghana och han ber mig att träffa dem för att hjälpa dem med kontakter. När jag kommer till Café 60 kl 08.30 så är det inte bara Yeon Sue, Annie, Joshua och Kevin.

They have a peace project founded 2013, IPYG - International Peace Youth Group. I dag har det samarbete med 851 organisationer i 111 länder. Jag blev mycket imponerad av dem och vill gärna hjälpa dem. Över 100.000 personer samlas i 111 länder för The Peace walk!

De valde Sverige pga Alfred Nobel och The Nobel Prize - det är svårt att förstå vilken förebild Alfred Nobel är i Asien. Priset är väldigt stor där, lika känt som IKEA, det svenska Kungahuset, Ingmar StenmarkCarolina Klüft, Jan Olov Waldner, Björn Borg, Annika Sörenstam.


De ville veta vilka utmaningar svenska ungdomar kämpar med: jag nämnde, arbetslöshet, att Sverige håller på att delas och den psykiska ohälsan. De var imponerad av hur diversifierade vi är.










 

Jag nämnde också World Child Prize - som utbildat barn för att utbilda barn i barnkonventionen. De har nått ut till över 40.000.000 barn i 115 länder på 70.000 skolor.

De är imponerad av vårt skolsystem och har hört mycket gott om det. Det hade jag verkligen velat att våra lärare och skolminister skulle få höra. Om man i Syd Korea är imponerad av vårt system och vi ser upp till vad Syd Korea och Finland har åstad kommit. Att vi inte har varit i krig sedan 1809 - var också något de såg upp till och var i linje med deras arbete.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar