13 april 2018

Kan man bli förälskad i en organisation?


... i så fall har det nog hänt för mig! Eller är det människorna jag tycker så otroligt bra om? I dag som varje annan fredag sticker jag upp 06.30 och åker till frukostmötet med Rotary Fryshuset.

Idag var det Fryshusets verksamhetsledare Anja Frey, som var gäst. Hon har arbetat med Anders Carlberg och kom till Fryshuset för 17 år sedan för att spela basket. MEN hon blev fast. Det är fantastiskt att få förmånen att lyssna på en person som talar med så mycket passion.

Hon börjar med att säga att hon är den samma har som hemma och att hon fått möjligheten att reflektera vid varje tillfälle hon födde barn. Hon kände sig hemma så fort hon kom in över tröskeln till Fryshusets café. Jag tog också Frysen till mitt hjärta så fort jag kom i kontakta med fryshuset. Det har varit en resa på 12 år för mig. Då har jag träffat många otroliga människor! Jag fick förmånen att vara med på Rotarys 100 års jubileum. Kort därefter startades Rotary Fryshuset. Sedan gick vägen över Rättvik och 4-generationersmötet, som var en lärorik upplevelse. Jag har varit på några Forum för eldsjälar - och det var ingen tvekan att Anja Freij är definitionen för en eldsjäl. Allt handlar om att ge så många som möjligt att möjligheten att finna sin passion.

Den andan som råder på Fryshuset är speciell och människorna här är mer mänskliga och speciella. Jag glömmer aldrig när jag såg bokstäverna av Hjalmar Söderberg på väggen inne i baskethallen.
"Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna något slags känsla. Själen ryser för tomrummet och vill kontakt till vad pris som helst." ur Doktor Glas, 1905.

På Frysen är det full fart - de har ca 50.000 besökare per månad. 1.500 elever från grundskola, gymnasium, folkhögskolan och Yrkeshögskola. 

Trösklarna är låga - den direkta närheten att arbeta med ungdomar. 

Vi lever i ett extremt polariserat samhälle. Fryshuset är en "liten borg eller fabrik för samhällsförändrare, genier och och drömmare.

Om man verkligen vill att saker ska hända så kan man tala om det med allt och alla - och Du ska se att den blir verklighet!

Fryshuset finns på följande orter: Hammarby sjöstad, Göteborg, Malmö, Nybro, Skärholmen, Husby, Tensta och Rinkeby.

Jag är duktig på att koppla ihop olika människor, organisationer och företag.Jag hade turen att träffa Thomas Karlsson, Näringslivschef i Växjö kommun, som efter år har lyckats koppla ihop mig med Daniel Hegborn, grundare av Passionlab, en reklambyrå med hjärtat på det rätta stället, även grundare till Made in Småland.

För några veckor sedan så lyssnade jag på en presentation av Child World Prize av rotarianer från Rotary Mariefred. 

Sedan ville livet att jag skulle träffa några Syd Koreaner, YoenSue, Kelvin, Alice och Joshua. De arbetar för IYPG och de har jag skrivit om i ett tidigare inlägg.

I dag hade jag tur med tankarna och kopplade ihop trådarna - vem är bäst på Barnkonventionen på Regeringskansliet - jo - det är Charlotte Palmstierna. Hon tipsade mig att Barnombudsmannen och Skolverket håller på att ta fram en portal. 


DÅ kan ju Skolverket och Barnombudsmannen dra nytta av Child World Prize arbete. Fryshuset skulle ha nytta av att introducera Child Worlds Prize Model och kanske ha ett samarbete med PassionLab.

IYPG kommer att föreläsa för Rotary Fryshuset den 27 april - då Fryshuset har bjudits in!

Det handlar om att "knyta ihop trådarna" (människorna), jag sparar på bra människor och har blivit lite av en "spin-doktor". Ha en bra dag där ute!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar