30 april 2018

Data Drives All We Do!


Det tror jag att Cambridge Analytica har alldeles rätt i - men vad innebär det i en valrörelse! Hur långt är partierna beredda att gå och hur kan verktygen användas i utformande av budskap? 

Cambridge Analytica är inga duvungar - har det kanske vänt sig till PR-firmor för att ta sig in i de politiska kampanjerna?

Jag har under en längre tid funderat på de erbjudande som Moderaterna och Socialdemokraterna fick av Cambridge Analytica. MEN var det fler partier som fick detta erbjudande?

Jag är ytterst orolig att Sverigedemokraterna också fick detta erbjudande och att de var villiga att använda deras tjänster! Jag tror att de är allt för intresserade av att komma till makten och inte alls har den moraliska kompass som andra partier har.

Det har visat sig att Centerpartiet, Kristdemokraterna och Liberalerna har fått erbjudande från Cambridge Analytica.

Jag tror att det vore värdefullt att gräva vidare runt SD. Undersöka erbjudandena kring de andra partierna.

Vad skulle inte dessa verktyg kunna innebära i utformande av budskap för ett parti som SD - " de skulle kunna snärja in det svenska samhällets rejält utan att vi väljare förstår vad som hänt".

Kanske är det så att Socialdemokraterna aldrig fick erbjudandet och aldrig Sverigedemokraterna heller - för att de bakom Cambridge Abalytica inte vill att de ska vinna?

Jag har suttit och funderat en stund och kommit fram till att Smålandsposten kanske kan vara den tidning som skulle vara intressant att gå vidare med det och jag därmed skulle få det från mitt "knä". Men där fick ja "Chi" - När jag berättat hur jag hade tänk och resonerat var "reportern" på Smålandspostens tipstelefons reaktion - "Vad har det med Smålandsposten och Växjö att göra"? "Jag tror inte att det är en fråga på Valborgsmässoafton"? Jag blev helt konfunderad är vi så regionala i vår nyhets konsumtion och styr medierna oss så mycket?

Jag får väl erkänna att detta är ett mycket spekulativt blogginlägg och att jag helst skulle vilja att jag inte skulle ha några misstankar att något hade eller kommer att hända? Är det ens olagligt?

Jag har funderat på vilka som är de bästa journalisterna? UPPDRAG GRANSKNING är bra! 
"Mellan klockan 10 och 12 tisdag, onsdag och torsdag sitter en reporter eller redaktör och tar emot tips via telefon.
031–83 70 54."  Men inte för den här historien verkar det som.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar