25 februari 2013

Där den första kontakten knöts - guanxi - nätverkande på kinesiska!

Något av det som fascinerar mig mest är att ta kontakt med människor. Resultatet kan bli mycket varierande - i bland så möts du av en "vägg av tystnad", men i de allra flesta fallen så får du kontakt.

Denna chanstagning är värd risken och ibland så öppnar den en helt ny värld. Till exempel så jag började tala med Kaled första gången på t-baneperrongen. Det visade sig att då arbetade med ett vattenprojekt i Afrika. Vatten-frågan är något som engagerar mig mycket och jag hade möjligheten att hjälpa honom med en del kontakter,. Jag introducerade honom till Junior Chamber International och blev bjuden till en Etiopisk restaurang av honom - där JCI senare hade möte.

Det här med nätverk är något speciellt för mig och jag är med i en hel del olika organisationer - Svensk-Kinesiska föreningen, Rotary International, JCI Senate, ELMA (Erfarenhet-Lärande-Miljöarbete), Smålands gille, JCI Sweden Foundation, Naturskyddsföreningen, Stockholms handelskammare, Ingenjörer för Miljön mfl.

I kväll så kommer Svensk-kinesiska föreningen ha en föreläsning jag har sett framemot sedan den dag jag hörde talas om den "Guanxi - i går, i dag, i morgon" på ABF klockan 18.30. Jag kan bara rekommendera dig att vara där!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar