4 februari 2013

Choklad utan barnarbete?


I kväll så gjorde en vän mig uppmärksammad på SVT - Dokument Utifrån "Chokladens bittra bismak".

Det blir väldigt tydligt i denna film att chokladföretagen inte gör ett tillfredställande arbete! Cargill, Mars, Nestlé, Kraft, ADM, Barry Callebaut, Ferreco, Hershey´s, hoco. När två journalister tar fram så mycket material trots att de är motarbetade av chokladindustrin så undrar man ju! Skulle inte chokladindustrin anställa journalister. Jag skulle tro att de har bättre omvärldsbevakning och därför kommer finna denna blogg!

Men vilket arbete gör ni egentligen för att förhindra barnarbete: International Cocoa Initiative, UTZ certified och Rainforest Alliance räcker ju knappast. Lite sorgligt att jag som konsument inte kan lita på tillverkarna och certifieringsbolagen. Vad jag fråga mig är om deras certifikat för tea och kaffe är bättre?

Måste allt kontakta Marabou och Fazer i morgon, samt Fair Trade.

Vem ska man kunna lita på? Eller måste vi sluta äta choklad?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar