22 februari 2013

S som i SJ, SL och service!


Telias butik på Kungsgatan

Vad är egentligen bra service? Det kan väl vara att bli positivt överraskad? Att bli sedd? Att få det saker eller tjänster, som man blivit lovade?

Telias butik på Kungsgatan har en mycket hög service nivå och när det någon gång blir fel så ser man till att det rätt!

Tyvärr har deras bästa medarbetare gått i pension - men de yngre har tagit över. De var de perfekta exemplet på hur bra det är att blanda olika åldrar.

Att har världens bästa kundservice har i alla fall från direktionen på TeliaSonera varit ett mål - och här levererar man.
SLs skylt vid Humlegården
Varför gör de på detta viset? Väldigt ofta så möts man av dessa meddelande i kollektivtrafiken!
Saker som inte funkar är per definition - dålig kundservice! Är dessa skyltar levererade av 
Apple - och batterierna börja ta slut?

I dag så gick jag bakom några med texten "Street Manergers Informatiion" från City i Samverkan. 
SL får nog allt ta en funderare på hur man ska arbeta med kvalitets frågor! De såg till att de 
små företagarna som fanns vid Östermalms torg, Hornstull och Hötorget till stora delar har
försvunnit och gör tillsammans med Structor tvärt om vad beprövad forskning säger - dvs att
Små näringsidkare är viktiga för det lokala området för att de ger en trygghet och har koll på vad 
som händer - nu ökar i stället ordningsvakter, trygghetsvärdar och biljett kontrollanter! Man börjar kanske få koll på det ekonomiska men brister på det sociala!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar